Lumbalgie, alebo bolesti krížov - ako sa im vyhnúť?

07.07.2015 0 Komentáre

Lumbalgie, alebo bolesti krížov - ako sa im vyhnúť?

 

Pokiaľ vás začína bolievať chrbát je dobré popremýšľať nad liečbou, aby ste sa vyhli nepríjemnému seknutiu alebo“ hexenšusu“  ako sa zvykne hovoriť.  Seknutie v krížoch môže znepríjemniť život  až  na 14 a viac dní.

Zlou správou je, že asi nikto sa bolestiam krížov v živote nevyhne. Prichádzajú buď kvôli nesprávnej životospráve, ťažkej či stereotypnej práci, genetike, alebo jednoducho stárnutiu.

Príčiny bolestí chrbta rozdelíme do dvoch kategórií, fyzické a psychické.

Fyzické príčiny – okrem úrazov, alebo závažných chorôb sú to predovšetkým sedavé zamestnanie, nadmerné preťažovanie pri fyzickej práci alebo športe, náhle zvýšenie aktivity – najmä ak telo nie je zvyknuté, nedostatočne pevné brušné svaly, nesprávne  návyky pri sedení, státí, zle vykonávané športy, obezita a mnoho ďalších..

Psychické príčiny – dlhodobý stres a prepracovanosť, neschopnosť relaxovať.

 

Čo robiť pre prevenciu?

 

Pri zamestnaní, kde ste nútení zotrvávať v jednej polohe je skvelé, ak sa aspoň raz za hodinu prejdete, alebo zmeníte polohu, aby si telo oddýchlo. Dávajte si pozor na správne držanie tela. Viete, že pri zohýbaní je najlepšie, keď si čupnete a tak dvíhate náklad? Zohýbanie s vystretými kolenami ubližuje chrbtici.

Ako pri každom zdravotnom probléme, aj tu do popredia vystupuje starostlivosť o telo aj ducha. Svojmu chrbtu totižto najviac pomôžete posilňovaním brušných svalov, pretože práve tie mu poskytujú podporu. Skúste používať fitloptu.  Výborné sú aj športy s tzv. koordinovaným pohybom. To je plávanie (kraul, znak alebo prsia s hlavou pod vodou), beh, nordic walking (chôdza s palicami), alebo cyklistika. Vyhnite sa aj zlým stravovacím návykom, ktoré spôsobujú obezitu. Zaobstarajte si kvalitný matrac na spanie. A skúste vylúčiť stres zo svojho života, v čom vám tiež pomôže šport. Vďaka nemu si prečistíte hlavu a odbúrate napätie, nehovoriac o záplave endorfínov po kvalitnej námahe.

 

Ak vás už kríže začali bolieť?

 

Najprv si skúste diagnostikovať, čo je príčinou bolesti. Ak ide o prechladnutie, čiže dáky zápal, nie je dobré dávať si horúce mokré obklady alebo vaňu, aby sa vám zápal ešte nerozšíril. Veľmi pomáha kľudový režim, teplé obklady, hrejivá náplasť , poprípade tabletka od bolesti. Ak sa vám zdá, že bolesti neutíchajú navštívte lekára.

Ďalšou výbornou pomôckou pri prevencii aj liečbe sú krížové (bedrové) pásy. Sú z rôznych materiálov, rôznych typov a veľkostí. Existujú tenké, priedušné – skôr na teplejšie obdobia v roku, alebo hrubé, bavlnené s hrejivým efektom. Vybrať si môžete aj  vystužený pás – poskytuje pevnú podporu krížovej oblasti chrta, nevystužený, napríklad pri jazde na motorke, aby vás v pohybe nič neobmedzovalo. A tiež pásy, ktoré zasahujú buď len kríže alebo aj kostrč, takzvané lumbo-sakrálne. Bedrové pásy podporujú správne držanie tela, vytvárajú oporu spodnej chrbtici. Moderné materiály odvádzajú vlhkosť (pot)  od tela, tak umožňujú pokožke dýchať, zároveň vytvárajú fyziologické teplo, ktoré pomáha zmierniť bolesť.

 

Pacient si najlepšie vyberie podľa osobných kritérií, aby ho pás neomínal a nezavadzal mu v bežnej činnosti.  Odporúčame ich nosiť nielen pri pracovnej záťaži, ale aj pri voľno časových aktivitách – posilňovaní, fitness, bicyklovaní, jazde na motorke a podobne.

Ako vidíte, nie je jednoduché predchádzať bolestiam chrbta. Asi nikomu z nás sa nevyhne stres, nedostatok času na seba, nesprávne životné návyky alebo vysoké nároky v práci. Často sa sami ponáhľame v ústrety rôznym chorobám a ťažkostiam. Skutočne dôležité je zachovať si pokoj v srdci a naučiť sa počúvať potreby vlastného tela. Vtedy máme šancu na plnohodnotný život.

 

 

 

Zanechať komentár k článku